lördag 1 november 2014

Rensa och gör dig fri!


En ordentlig utrensning av prylar, kläder och papper renar inte enbart hemmet utan även sinnet, eftersom man antingen medvetet eller undermedvetet vet om att där finns diverse skräp som inte tjänar något sunt syfte. Det är otroligt vad det är mycket ny ren energi som frigörs när man får undanröjt sånt som enbart tagit plats och kraft.

När jag rensar ur t.ex. ett skåp så vill jag gärna att alla saker som lämnar ska vara sådana som jag tycker extra mycket om och som jag verkligen behöver. Kanske man inte behöver 10 olika ugnsformar eller 2 olika kaffeserviser och 30 olika temuggar. Vi har valt att försöka ta utrensningen till en annan nivå genom att också se till att det mesta av allt plast och alla konstmaterial följer med ut ur hemmet.

Plaster innehåller diverse gifter som är hormonstörande, cancerframkallande och allt vad dom nu ställer till med för tråkigheter; detta är främsta orsaken till varför vi rensar bort plastmaterial. Så vill vi ju också att vår kära dotter skall få en så giftfri uppväxt som möjligt. 
Man kan ju omöjligt i dagens samhälle lyckas med att få bort alla gifter, men alla gör vi så gott vi kan och det vi tror är bäst för egen familj. Sedan älskar jag även idén på att omge min familj med det som människan omgett sig med sedan urminnes tider- enbart naturmaterial. Det känns så rätt.

Från tidigare har vi nästan ingen hård plast i hemmet, bortsett från teknik. Nu ryker också tyger. 
Man tänker ofta inte på att dotterns mjuka nalle eller ens favoritfilt är enbart gjorda av plast.
Klädskåpet har nu också fått sig en omgång och vi har valt att behålla kläder som är helt av naturmaterial eller till största delen av naturmaterial. Nya kläder och prylar som införskaffas i framtiden skall vara åtminstone till 90 % av naturmaterial och gärna ekologiska. Svårast har varit att hitta ytterkläder för regn och rusk åt alla. En overall i kokad ull hittade jag av märket Disana till vår dotter. Den lär skall klara en hel del vatten. Till dom där riktigt djupa lerdikena skulle jag vilja hitta något lättare tvättat material än ylle. Så sökandet fortsätter. Jag vägrar tro att det inte finns ytterkläder som är både praktiska och av naturmaterial - samt gärna ekologiska.  

En viktig sak som vi också behöver anamma hos oss är minskad konsumtion. Vi konsumerar ganska lite redan, dels p.g.a. att vi redan har det mesta vi behöver och dels för att vi inte har kosing att slänga på onödiga prylar nu när jag är hemmamamma och vi håller på och renoverar på en gammal bondgård. Men kanske vi kunde konsumera ännu mindre. Jag känner att jag vill försöka ta vara på livets små ögonblick istället för att jobba bort dem enbart för att kunna konsumera något som vi varken behöver eller egentligen vill ha.

Målet är en livsstil som är mer åt det minimalistiska hållet än präglad av konsumtion. När man får ner sina prylar till en nivå så att man vet vad allt man har och var man har det samt att man inte behöver gräva genom garderober i jakten på att hitta just den där saken som borde vara där.  När man inte längre missbrukar prylar, då först tror jag att man kan känna ett maximalt, energifyllt lugn i sinnet.



                              The more stuff you've got the less liberated you are..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar